Uit de winkel #2 – deel 2

Afgelopen maand heb ik weer een enorm hoge stapel nieuwe boeken verzameld. Zo’n hoge stapel, dat ik besloot om de rubriek in tweeën te splitsen! Hier kun je de vorige post teruglezen. Lees verder om te ontdekken welke boeken ik nog meer kocht!Van Margaret Atwood heb ik al aardig wat boeken in de kast staan. Haar geëngageerde schrijfstijl bevalt mij. Hoewel haar boeken soms ietwat science-fictionachtig aandoen – Atwood noemt het zelf liever speculative fiction – geeft dat juist een vervreemdend effect met een eigen kijk op de wereld. The Penelopiad vertelt het verhaal dat normaal gesproken nooit verteld wordt wanneer het over de Odysseus gaat: wat Penelope deed toen haar man op reis was. Zij houdt het koninkrijk Ithaca gaande en voedt haar zoon op. Atwood zoekt in The Penelopiad naar het verhaal van Penelope. Wat gebeurde er nou echt en waarom moesten twaalf hofdames het leven laten?

Niet alle boeken die ik deze maand heb toegevoegd aan mijn stapel heb ik ook daadwerkelijk gekocht. Twee van de boeken heb ik gekregen omdat er nog buitenlandse valuta opgemaakt moesten worden op het vliegveld. Een gegeven boek moet men niet in de kaft kijken, uiteraard. De titel van The Monk who Sold his Ferrari  laat weinig aan de fantasie over. Een advocaat wordt geconfronteerd met een existentiële crisis, verkoopt zijn Ferrari en gaat op zoek naar een meer diepgaande manier om invulling aan zijn leven te geven. De recensies op Goodreads zijn enthousiast, dus wie weet zijn er nog praktische tips te leren.

Uitdewinkel2

Het tweede boek dat gekocht werd op het vliegveld is Honour van Elif Shafak. In Honour staat de relatie tussen Oost en West centraal. Koerdische emigranten die in Londen wonen en worstelen met hun identiteit. IN de huidige maatschappij een zeer actueel onderwerp.

Deze maand was de maand van de boeken-die-je-niet-bij-de-kringloop-kunt-laten-liggen. Justice as Fairness van John Rawls las ik deels toen ik een vak volgende over rechtvaardigheid en gelijkheid. Een Theorie van Rechtvaardigheid stond al in mijn boekenkast en nu kon ik mijn collectie primaire teksten uitbreiden met nog een boek van Rawls. Wie weet wanneer ik ooit zin heb om mij hier weer een keer flink in te verdiepen, maar als ik daar zin in heb, dan staat ‘ie in ieder geval maar in de kast.

Hoeveel boekenclubs hebben wel niet ijsjes gegeten tijdens de bespreking van De IJsmakers van Ernest van der Kwast? Ik vond De IJsmakers een verrassend boek, het leest als een trein maar met genoeg diepgang om even op te kauwen. Mama Tandoori kocht ik vooral omdat ik een aantal stevige boeken had gekocht en gelezen en weer even behoefte had aan iets simpelers dat makkelijk wegleest wanneer ik ’s ochtends slaperig in de trein zit. Nu alleen nog een leesclub zoeken om samen mee te koken.

Als laatste kocht ik nog een filosofieboek, The Unspeakable Girl van Giorgio Agamben. Zijn naam kwam mij vaag bekend voor, dat was de eerste reden om de achterflap eens te bestuderen. In The Unspeakable Girl wordt Agambens interpretatie van de mythe van Persephone afgewisseld met kunstwerken van Monica Ferrando. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn kennis van de Griekse mythologie niet erg uitgebreid is, dus ik ben benieuwd hoe ver ik kom zonder gedegen achtergrondkennis.

Leave a Reply

