Uit de winkel #4

Waar ik afgelopen anderhalve maand zeer weinig boeken heb gekocht, heb ik dat in de afgelopen twee weken weer helemaal goed gemaakt. Gelukkig is het bijna vakantie en kan ik er hopelijk weer een heleboel van mijn lijstje afstrepen, anders moet ik de komende tijd maar flink uit de buurt van kringloopwinkels blijven. Afgelopen week bezocht ik voor het eerst de Boekenzolder in Leiden en wat een fijne plek is dat! Eindeloos rondstruinen tussen een belachelijke hoeveelheid boeken en voor een vrijwillige bijdrage mag je er gratis tien meenemen. Ik vond dat iets teveel maar ging uiteindelijk toch met vijf boeken naar huis.

Het eerste boek dat ik uit de kast plukte was A Short History of Tractors in Ukrainian van Marina Lewycka. Ik heb dit boek al eerder voorbij zien komen en de fantastische titel zorgt er natuurlijk voor dat je in ieder geval de achterflap leest. Over Oekraïne weet ik zo goed als niets en ik hoop dat dit boek dat hiaat in mijn kennis goed gaat maken.

Joost de Vries kennen we natuurlijk allemaal van zijn optreden in De Slimste Mens en als redacteur van De Groene Amsterdammer. Ik heb nog nooit eerder iets van zijn werk gelezen en omdat ik vind dat ik een beetje op de hoogte moet zijn van wat Nieuwe Nederlandse Schrijvers produceren nam ik Clausewitz mee. Als oudstudent literatuurwetenschappen is een boek over een jonge onderzoeker die het literaire nalatenschap van een schrijver bestudeerd natuurlijk gegarandeerd genieten.

Na het succes van Door mijn schuld was ik benieuwd naar meer werk van Désanne van Brederode. Mensen met een hobby gaat over het zoeken naar betekenis geven aan je leven en houdt tegelijkertijd de mensen die dat krampachtig proberen te doen een stevige spiegel voor.UitDeWinkel4

Van Bernlef heb ik al veel gelezen, genoeg om ongezien een boek van hem in mijn tas te laten glijden. En dat deze verhalenbundel ook nog eens Cellojaren heet, dat kan niet anders dan een groot succes worden.

Hoe vaak ben ik er al niet voorbij gelopen: Eats, Shoots & Leaves van Lynne Truss over het juist gebruik van interpunctie. Sowieso vraag ik mij af hoe je ruim tweehonderd pagina’s kunt vullen over uitroeptekens, dubbele punten en puntkomma’s maar Truss schijnt dat te kunnen en nog op humoristische wijze ook. Geen boek waar ik de volle mep voor zou betalen maar als het zo voorbij komt wil ik het natuurlijk graag lezen.

In mijn oude vertrouwde kringloopwinkel kocht ik nog eens drie boeken. Allereerst Ik heet Karmozijn van Orhan Pamuk. Nu ik alle Nobelprijswinnaars in een lijst op mijn mobiele telefoon heb gezet, is het makkelijker checken of het boek dat ik in mijn handen heb meegenomen moet worden. Voor nu is het beleid dat ik ze maar vast koop en in de kast zet, voor als ik er ooit zin in heb.

Mijn droom is nog steeds een goed gevulde filosofieboekenkast vol met primaire teksten en ik voelde me een enorme geluksvogel toen ik het Symposium van Plato in Nederlandse vertaling in de winkel zag staan. Bruine vlekjes van de ouderdom, maar ik heb Plato in de kast staan.

In die goedgevulde filosofieboekenkast kan ook niet De encyclopedie van de domheid van Matthijs van Boxsel ontbreken. Ik ken het boek verder niet, maar vanwege de titel moest ik hem meenemen. Als je wil weten wat wijsheid is, moet je ook weten wat domheid is, toch?

 

 

Leave a Reply

