Zomerleestips #1

Na wat voelde als een maand van grijze luchten en regen is dan eindelijk het zonnetje weer eens zichtbaar. Ik voel de vakantiestemming al aankomen dus vandaag deel ik met jullie mijn eerste lijstje met zomerleestips. Geen lijstje met boeken die je echt op vakantie moet lezen – daarvoor kun je door mijn recensies en Goodreads heen bladeren – maar een lijstje met tips over waar je allemaal je boeken vandaan kunt halen om de vakantie al lezend door te komen.

  1. Project Gutenberg

Zoals bekend doe ik een poging om alle Nobelprijswinnaars te lezen. Om daar in de vakantie een flinke slag mee te slaan, ben ik even rond gaan neuzen op Project Gutenberg. Hier vind je een enorme collectie digitale auteursrechtenvrije boeken die iedere dag groeit. Het helpt als je weet wat je zoekt, anders is het enigszins overweldigend. Zo staat The LIfe and Opinions of Tristram Shandy nog steeds op mijn digitale boekenplank, maar ook Lady Susan, The Book of Household Management en The Pickwick Papers. Eerder las ik al verhalen van Sherlock Holmes, Peter Pan, Flatland en andere klassiekers. Zeker een aanrader om goedkoop én legaal je e-reader mee vol te laden.

  1. E-boeken via de bibliotheek

Wist je al hoe makkelijk het is om e-boeken te lenen bij de bibliotheek? Als je lid bent van de bibliotheek kun je via deze website een account aanmaken om met je bibliotheekabonnement gratis e-boeken te lenen. Net zoals bij gewone boeken is de leentermijn drie weken, dus ik kies mijn boeken pas uit de dag voordat ik op vakantie ga. De collectie bestaat uit boeken die geschikt zijn voor tablet en e-reader.

  1. Luisterbieb-app van de bibliotheek

Als je lange stukken in de auto gaat rijden, dan kun je overwegen om de tijd te vullen met luisterboeken. Naast de luisterboeken die je kunt lenen bij de bibliotheek zelf, bestaat er ook een app vol met luisterboeken. Een deel van de collectie is gratis toegankelijk voor iedereen en een deel alleen met een abonnement op de bibliotheek. Heb je altijd al Koning van Katoren voorgelezen willen krijgen door Jan Terlouw? Met de luisterbieb-app kan dat gewoon! Zorg wel dat je genoeg geheugenruimte hebt op je telefoon: vanwege auteursrecht kun je geen boeken kopiëren naar een SD-kaart.

  1. Kringloopwinkel

Zoals jullie weten, komt 95 procent van mijn boeken bij de lokale kringloopwinkel vandaan. Kijk daar eens rond voordat je op vakantie gaat! Wie weet liggen er nog wel boeken die bij je eigen bibliotheek net zijn uitgeleend of niet in de collectie zitten. En als je na de vakantie uitgelezen bent, breng je ze gewoon weer terug en kan iemand anders van de boeken genieten.

  1. Kobo

Sinds een paar maanden hebben bol.com en Kobo een nieuwe dienst ontwikkeld: Spotify voor e-boeken. Zelf heb ik het nog niet uitgeprobeerd, want ik heb een Sony e-reader, maar mocht je een Kobo-reader hebben dan kun je natuurlijk altijd de gratis proefmaand proberen en onbeperkt e-boeken lezen op vakantie.

Welke boeken gaan er mee in jouw koffer?

Leave a Reply

